Wijknetwerken > Amsterdam Zuid > wijkzorgnieuws > Beter Buren, ook in Coronatijd

Beter Buren, ook in Coronatijd

9 juni 2020

Bemiddelen door Beterburen in Coronatijd

Beterburen bemiddelt tussen buren die last van elkaar hebben en er zelf niet uitkomen. Wij ondersteunen de buren om het gesprek met elkaar aan te gaan en tot afspraken te komen.

Bemiddelen bestaat uit een individueel gesprek met beide buren apart bij hen thuis en daarna het gezamenlijke bemiddelingsgesprek op een neutrale locatie. Daarbij speelt steeds het persoonlijk con­tact een grote rol. Door de lockdown was dat persoonlijke contact opeens niet meer mogelijk. En nog steeds kunnen wij niet op de vertrouwde manier werken. Daarom hebben we in de voorbije maan­den een nieuwe werkwijze ontwikkeld, zodat we gewoon ons werk konden en kunnen blijven doen.

Voor het aanvragen van een bemiddeling bellen bewoners of verwijzers naar het bekende nummer van Beterburen. Zij worden doorverbonden met de coördinator. Er wordt een telefonisch intake­gesprek gevoerd met de melder. Deze eerste stap is ongewijzigd.

Nieuw is contactbrief vanuit kantoor

Voordat de bemiddelaars aan de gang gaan, wordt er een informatie-/contactbrief per post naar de andere betrokken buur gestuurd. Van hen hebben we geen telefoonnummer of mailadres, maar wel een woonadres. Als de betrokken buur reageert en mee wil werken aan een bemiddeling, maken de bemiddelaars met beide buren apart een afspraak voor een individueel gesprek. In deze periode doen ze dat telefonisch/digitaal in plaats van de ze daarvoor een huisbezoek afleggen.

Tijdens de intakes geven de buren aan of zij bereid zijn een bemiddelingsgesprek te voeren. De buren en de bemiddelaars bepalen samen of dat gesprek digitaal plaats zal vinden of dat er live bemiddeld kan worden. Nu de maatregelen steeds verder versoepeld worden, zijn er ook steeds meer mogelijkheden om het bemiddelingsgesprek wel op locatie te doen. Maar er zijn ook nog steeds gevallen waarin dat niet kan en dan wordt uitgeweken naar een digitale bemiddeling via een van de platforms voor video contact.

Het digitale en telefonische werken is echt heel anders dan een fysiek bezoek of gesprek. Daarom heeft Beterburen voor de bemiddelaars een document met handvatten en voorbeeldvragen samengesteld. Ook heeft iedereen informatie ontvangen over de handelingen voor een conference call en andere mogelijkheden om een gezamenlijk gesprek digitaal te voeren. Met deze hand­lei­dingen kunnen de bemiddelaars toch een bemiddeling uitvoeren.

Naast bemiddelen ook advies

Er zijn natuurlijk ook bewoners voor wie dit allemaal te onbekend en ingewikkeld is. Niet iedereen is gewend aan deze communicatiemiddelen. Om ook hen van dienst te zijn staan de coördinatoren hen bij met adviezen hoe zij zelf met de buren in contact kunnen treden. Soms gaat het over hoe je met de buren contact kunt maken. Soms over hoe je een gesprek in kunt steken om zoveel mogelijk kans te hebben op een positief verloop. Soms gaat het over de angst om met de buren te praten of wil een buur vooral het hart luchten en wat advies krijgen over hoe je een situatie kunt relativeren. Of we helpen met het schrijven van een brief naar de buren. De conflict oplossende methode waar wij van uitgaan bepaalt altijd de inhoud. Standaard sturen wij onze folder ‘Voorkom overlast’ toe vol tips voor een gesprek met de buren.

Op deze manier hebben we ook in Coronatijd ons werk voort kunnen zetten en zullen we dat blijven doen. Met de belangeloze en bewonderenswaardige inzet van al onze bemiddelaars blijft Beterburen bemiddelen voor alle bewoners.

Marjan Vos, coördinator
8 juni 2020

Stichting Beterburen
IJselstraat 48
1078 CK Amsterdam
T: 085-9022810
E: info@beterburen.nl