Wijkzorg sites > Wijkzorg Amsterdam Zuidoost > Portiekgesprekken Amsterdamse Poort

Portiekgesprekken Amsterdamse Poort

2 maart 2020

In de afgelopen maanden hebben er portiekgesprekken plaatsgevonden op de Clusters 2&7. Deze waren de twee clusters die gepland stonden voor het voorjaar van 2020. Binnen deze bijeenkomsten is er gesproken met veel verschillende bewoners over hun ervaringen van het leven binnen de Amsterdamse Poort.

Naast deze bijeenkomsten is ook de Kerngroep gestart. De kerngroep bestaat uit een aantal bewoners, die zich inzetten voor de verbetering van het woonplezier binnen de Amsterdamse Poort. Er wordt geïnvesteerd om meer cohesie te ontwikkelen binnen de bewoners zelf.
Binnen de bijeenkomsten van de Kerngroep, wat over het algemeen eenmaal per week is, worden er zaken rondom actuele thema’s besproken. Deze thema’s hebben betrekking op hygiëne, veiligheid en overlast. Bewoners gaan in gesprek met afgevaardigden vanuit de verschillende organisaties. Zo zijn er al verschillende disciplines vanuit Ymere aangeschoven en ook de Wijkagent en disciplines vanuit de Gemeente Amsterdam nemen deel. Er worden lopende trajecten, projecten en ontwikkelingen besproken. Bovendien wordt er gesproken over de wijze van het doen van bezwaar, de procedures hiervan en vervolgacties om tot verbetering te komen.

Zichtbaar is dat de bewoners het prettig vinden om gehoord te worden en bij het proces betrokken te zijn. Maar het is ook zichtbaar dat ze het als lastig ervaren om te zien wat er allemaal gebeurt in hun woonomgeving. Evenals de wijze van aanpak vanuit de instanties. Ze hopen dan ook op verbetering zodat ze meer vertrouwen krijgen. Wat voor een instantie een logische werkwijze is, is het voor de bewoner soms een puzzel. Waardoor essentiële informatie soms niet juist aankomt of verkeerd begrepen wordt. Van belang is dat er door de instanties gekeken zal moeten worden hoe deze informatie juist aankomt. Ze waarderen de aanwezigheid van een neutrale partij, waarbij ze kunnen ventileren en hun plannen kunnen bespreken. En aan de andere kant leren ze ook te kijken naar wat ze zelf zouden kunnen doen aan het bij dragen van een verandering.

Hedendaags is de Kerngroep bezig om meer bekendheid te krijgen binnen de Amsterdamse Poort. Zo zijn ze bezig met het organiseren van een activiteit waarbij ze met hun buren in gesprek willen gaan over wat ze doen en waar ze voor staan. De organisatie van deze activiteit is op dit moment in volle gang. Zo zijn ze bezig met het creëren van een logo, een slogan en een activiteit, conform de Corona maatregelen. De bewoners spreken de wens uit meer leden uit verschillende clusters binnen de kerngroep te hebben.

Het realiseren van de portiekgesprekken en de Kerngroep heeft de bewoner een luisterend oor gegeven, waardoor ze zich gezien en gehoord voelen. Dit heeft vervolgens een opening gebracht om mee te participeren in het samen zorgen voor je wijk.  Het initiatief van dit project is een vruchtbare investering, dat zich met stappen ontwikkelt. Door te kijken naar het doel om vraag en aanbod gerichter te machten, is het zichtbaar dat bewoners disciplines sneller weten te vinden, zodat hun vraag gekoppeld kan worden aan de juiste instantie.

In de nabije toekomst zal de Wijkzorg middels Buurtteams gaan fungeren. Binnen deze Buurtteams zal een integrale aanpak centraal gaan staan. Zoals binnen dit project naar voren gekomen is, is het van meerwaarde om de bewoner een centrale rol binnen het geheel te maken. Door de bewoners een centrale rol te geven, ze mee te nemen binnen de ontwikkelingen van het proces, zal er een brede samenwerking ontstaan . Hierdoor zal er op de wijk aangesloten worden, aan dat wat er speelt of leeft. Het Buurtteam kan hierop passende interventies meenemen binnen de vormgeving en hun werkwijze. Daarnaast is het zo dat de Buurtteams er zijn voor de Amsterdammer. Het centraal stellen van de bewoners is dan ook essentieel.

Het is ook van belang dat er een nauwe samenwerking is tussen de verschillende betrokken organisaties. Door deze lijnen kort te houden, elkaar te kennen, elkaar weten te vinden en met elkaar te communiceren ontstaat er een efficiënte samenwerking. Het is van belang er blijvend geïnvesteerd wordt in het onderhouden van deze samenwerking. Het machten van de vraag en aanbod met korte gerichte lijnen is de sleutel voor een gedegen en kwalitatieve wijkzorg .

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website en klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten